Ir al contenido principal

V for Vendetta (the comic)


The city where I am living is not an American ordinary medium-size one. There's, even, a comic shop! So, I had to buy a volume with the complete compilation of this famous comic-book series, (1982-85 and 1987). On this blog, we already reviewed the homonym film (2006) inspired by the comic. Nowadays, the characters and the dystopia imagined by Allan Moore have become more fashionable than ever, in this rare Fall of massive demos against the plunder of public budgets and the democracy's kidnapping.

Unfortunately, I am not very keen on comics, but I have enjoyed nicely the drawing by David Lloyd. But not only the arts impressed me. I read repeatedly some of the chapters in order to grasp the deep and abundant topics suggested by the story.

There are several important differences between the comic and the film. The comic doesn't stress so much the discussion about the justification of political violence to change an oppressive regime. In the comic, the British Norsfire regime, with its omniscent “fate” is depicted as an abominable one, so V's terrorist violence against the power is immediately justified. Which will be the future of our “bank-ruled” democracies if the impoverishment and the loss of legitimacy go on?

Other important nuance of the comic is the idea of self-liberation, an indispensable step in the path of social liberation. V is able to fight successfully against the dictatorship, because he has defeated his own personal weaknesses, in some kind of enlightenment. The climax of the story is maybe when he is transmitting Evey the flag of liberty. The reader can feel along these unforgettable two dozen frames that change is not only necessary, but also unavoidable.

“Happiness is a prison, Evey. Happiness is the most insidious prison of all. Is that happiness worth more than freedom? All convicts hunched and deformed by the smallness of their cells; the weight of their chains; the unfair of their sentences. I didn't put you in a prison, Evey. I just showed you the bars.
You were in a cell, Evey. They offered you a choice between your principles and the death of your body. You said you'd rather die. You faced the fear of your own death, and you were calm and still. Try to feel now what you felt then.
The door of the cage is open, Evey. All that you feel is the wind from outside. Don't be afraid. Five years ago, I too came through a night like this, naked under a roaring sky. This night is yours. Seize it. Encircle it within your arms. Bury it in your heart up to the hilt. Become transfixed, transfigured forever”

Comentarios

Leo ha dicho que…
As long as I read your articles, I realize witch is my real position in the world... deeper and depper everyday
Anónimo ha dicho que…
It wasn't my goal, old friend! My only aim was to share the impressions I got from the films, the comics or the novels I read.
Thanks for eying my blog!

Entradas populares de este blog

El correo

Noto, con cierto sentimiento de culpa, que no he publicado nada en dos meses. Agosto y septiembre se fueron casi sin dejar huella, como unos ladrones astutos, como un amante canalla, que no se queda a desayunar. La guerra perdida contra el tiempo que solamente los héroes verdaderos saben ganar. Yo no soy ningún héroe, solo aspiro a sacudirme la pereza. Me obligo a retomar el blog y para ello, reseñaré las últimas pelis que hemos visto.  "El correo" (2024), de Daniel Carpalsoro cuenta la historia de un chaval de Vallecas, un bigardo espabilado que se dedica a transportar dinero en efectivo desde la España milagrosa a las bancos y joyerías belgas, donde lo lavan y lo dejan hecho un primor de blancura. Ya sé que dicho así, suena a la trilogía "Transporter" de Jason Statham; pero Carpalsoro ha sido honesto. Ha hecho una cosa entretenida y sin pretensiones.  El primer acierto de la película es el ritmo. Del inicio al fin, las cosas ocurren porque sí, porque estamos vivos...

La sospecha de Sofía

Merche no aguanta demasiado tiempo en casa. Acabábamos de volver del Teruel de Teruel; pero insistió en ir al cine. Nos comimos unos bocatas con poca gracia y entramos a la vacía sesión de las 22:30. Soy un facilón. La película se basa en la novela homónima de Paloma Sánchez-Garnica. Es una historia de espías y de gemelos que se intercambian. Y como decorado, la España de los 60 y la Alemania Oriental. Da la sensación de que a alguien, en algún despacho madrileño de esos donde se manejan los dineros para lo de la cultura y el postureo, le gustó mucho la novela. Y le apeteció una película con mensaje sutil: Franco era malo; pero los comunistas aún eran peores. Y una vez más, ha quedado demostrado que no siempre sale una peli digerible de una novela que se vendió bien.  Es lo que tienen las historias de gemelos, que son difíciles de creer.  Siguiendo con obras maestras, me viene a la memoria una de las últimas películas protagonizadas por mi paisano Paco Martínez Soria y diri...

Tres novelas históricas aragonesas.

Las tres novelas que voy a reseñar tienen una característica poco usual: tratan la historia de Aragón. Como es bien sabido, el imaginario histórico español ha tenido un punto de vista casi exclusivamente castellano. Las historias periféricas de los "otros españoles" nunca tuvieron demasiado espacio ni en los curriculos educativos oficiales ni en la recreación histórica. Sobraban. Cada uno de los grandes estados-nación europeos ha ido decidiendo qué visión de sí mismo quería construir y se ha dedicado a ello a conciencia. ¿Qué le vamos a hacer? Otros nacionalismos también han ido impulsando su propia creación histórica o pseudohistórica. Es irónico (pero triste) que en Cataluña se esté construyendo una recreación histórica de la antigua Corona de Aragón de la que se excluye a los aragoneses (y a los valencianos). Supongo que no quedan bonitos en la foto. El último ejemplo fue el superventas "La catedral del mar". Mi admirado Ernest Lluch identificó claramente el pr...