Ir al contenido principal

V for Vendetta (the comic)


The city where I am living is not an American ordinary medium-size one. There's, even, a comic shop! So, I had to buy a volume with the complete compilation of this famous comic-book series, (1982-85 and 1987). On this blog, we already reviewed the homonym film (2006) inspired by the comic. Nowadays, the characters and the dystopia imagined by Allan Moore have become more fashionable than ever, in this rare Fall of massive demos against the plunder of public budgets and the democracy's kidnapping.

Unfortunately, I am not very keen on comics, but I have enjoyed nicely the drawing by David Lloyd. But not only the arts impressed me. I read repeatedly some of the chapters in order to grasp the deep and abundant topics suggested by the story.

There are several important differences between the comic and the film. The comic doesn't stress so much the discussion about the justification of political violence to change an oppressive regime. In the comic, the British Norsfire regime, with its omniscent “fate” is depicted as an abominable one, so V's terrorist violence against the power is immediately justified. Which will be the future of our “bank-ruled” democracies if the impoverishment and the loss of legitimacy go on?

Other important nuance of the comic is the idea of self-liberation, an indispensable step in the path of social liberation. V is able to fight successfully against the dictatorship, because he has defeated his own personal weaknesses, in some kind of enlightenment. The climax of the story is maybe when he is transmitting Evey the flag of liberty. The reader can feel along these unforgettable two dozen frames that change is not only necessary, but also unavoidable.

“Happiness is a prison, Evey. Happiness is the most insidious prison of all. Is that happiness worth more than freedom? All convicts hunched and deformed by the smallness of their cells; the weight of their chains; the unfair of their sentences. I didn't put you in a prison, Evey. I just showed you the bars.
You were in a cell, Evey. They offered you a choice between your principles and the death of your body. You said you'd rather die. You faced the fear of your own death, and you were calm and still. Try to feel now what you felt then.
The door of the cage is open, Evey. All that you feel is the wind from outside. Don't be afraid. Five years ago, I too came through a night like this, naked under a roaring sky. This night is yours. Seize it. Encircle it within your arms. Bury it in your heart up to the hilt. Become transfixed, transfigured forever”

Comentarios

Leo ha dicho que…
As long as I read your articles, I realize witch is my real position in the world... deeper and depper everyday
Anónimo ha dicho que…
It wasn't my goal, old friend! My only aim was to share the impressions I got from the films, the comics or the novels I read.
Thanks for eying my blog!

Entradas populares de este blog

Asesinato en el campo de golf.

La realidad siempre supera a la ficción. Ni el mejor Azcona podría haber imaginado la boda cortesana del otro día ni el más inspirado Berlanga, rodarla. Fue una inundación de imágenes ridículas, un tsunami de mal gusto, una representación prodigiosa y completa de todo lo vano y risible de nuestra sociedad. Dicen que el humor siempre ha de apuntar hacia adentro y hacia arriba y apuntar bien la pistola es difícil; pero las imágenes que, como huesos, tuvo a bien echarnos la tele de Ayuso eran una diana gigantesca, grande como un océano de paradojas. Dispararas donde dispararas, acertabas. NO piensen que les deseo unos tiros o unas bombas a los convidados. Sobre eso, volveré más adelante. Al revés, hay que agradecerles a todos que acudieran disfrazados a la iglesia de San Francisco de Borja para alegrarnos la vida y recordarnos, con humor y gracia congénita, cuán estúpido es nuestro reino y cuán absurda es la existencia humana. Dios, gracias por el fuego y por el humor. Semejante orgía de

Las bombas del 11M. Relato de los hechos en primera persona (3).

Si no hubiera habido elecciones el 14 de marzo, los hechos que he descrito en la entrada anterior no se habrían puesto en duda. Los posibles fallos policiales y de inteligencia previos a los atentados (especialmente, los relacionados con la llamada "trama asturiana" y el control de la dinamita) habrían sido más o menos ocultados a la opinión pública y salvo en las casas de las víctimas, la vida seguiría más o menos igual. Pero hubo elecciones y el PP y muchos de sus votantes sintieron que se las habían "robado" y que Zapatero era un presidente "ilegítimo". Así que es lógico que, durante un tiempo, en el partido perdedor, negaran la realidad. Necesariamente tenía que ser ETA, porque nosotros nunca mentimos y los que fallaron fueron los votantes, que se dejaron engañar. Ya se sabe que los españoles son flojos e influenciables. En la comisión de investigación parlamentaria del 2004, muchas de las preguntas del PP intentaron, sin éxito, vincular a ETA con los

The royal game.

La famosa "Novela de ajedrez" de Stefan Zweig suele ser la primera obra literaria que cualquier lector occidental citará en relación al juego-ciencia. La imagen social del ajedrez, o mejor dicho, de los ajedrecistas, ha sido muy influida por esta novela breve. Muchos críticos la consideran la mejor obra del austríaco. Yo prefiero "Momentos estelares de la humanidad".  Zweig publicó "Novela de ajedrez" en 1941, durante su exilio brasileño. Se suicidaría poco después, desesperado ante los continuos triunfos nazis. Hace muchas vidas, vimos la peli " Farewell to Europe " sobre los últimos años del gran escritor.  Un trasunto del mismo Zweig, el misterioso doctor B. viaja en un transatlántico Nueva York-Buenos Aires. A los ajedrecistas, este planteamiento les traerá a la memoria las célebres olimpiadas de 1939, después de las cuales, varios jugadores europeos decidieron quedarse en Argentina. El doctor B. fue detenido por los nazis después del Anschlu